دلیر» روستای بدون زباله/ مدیریت پسماند به دست اهالی روستا

دلیر» روستای بدون زباله/ مدیریت پسماند به دست اهالی روستا

سرویس اجتماعی| درحالی‌که همه جا صحبت از مشکلات زباله و پسماند است و اینکه اعتبارات میلیاردی نتوانسته راه‌حل نهایی برای پایان دادن به این مشکل باشد، روستای دلیر چالوس در دل کوهستان و جنگل توانسته به این مشکل پایان دهد و هیچ خبری از زباله در این روستا نیست؛ روستایی که با مدیریت خانواده‌ها توانسته این معضل را مدیریت کند.

طرح مدیریت اجتماعی پسماند انجمن مهرورزان زمین به صورت پایلوت در روستای دلیر چالوس اجرا شد که موفق هم بود و مورد تایید هم قرار گرفت، باتوجه به موفقیت طرح و سازگاری آن با محیط زیست مقرر شد به تمام مناطق کشیده شود.

تمام خانوارهای ساکن در این روستا برای تمیزی محیط زندگی‌شان تلاش می‌کنند، بیشتر کارهای این روستا توسط خود اهالی مدیریت می‌شود.

شنیدن این خبر که در روستایی خبری از زباله نیست شاید در نگاه اول برایم غیرقابل باور بود ولی وقتی سری به روستا زدم و از نزدیک مشاهده کردم زیبایی واقعی کوهستان را لمس کردم.

همه چیز آنقدر زیبا و طبیعی بود که گویی با انسان حرفی می‌زد، آری اینجا دیگر با قدم زدن و گشتی در طبیعت نه تنها دلت نمی‌گیرد بلکه آرامش همه وجودت را دربرمی‌گیرد؛ مرتع‌های سرسبز و کوه‌های سربه فلک کشیده علم کوه بر این زیبایی‌ها افزوده است.

از اول ورودی تا اطراف روستا نه تنها زباله‌ای به چشم نخورد بلکه زیبایی واقعی را درک کردم، شاید اینقدر که در نقاط مختلف گردشگری از دریا و جنگل گرفته زباله به چشمم خورد نتوانستم زیبایی‌ها را به‌خوبی درک کنم ولی در این روستا به عمق زیبای می‌توان رسید‌.

*دلیر در تابستان شهر می‌شود

به سراغ بابک سام‌دلیری دهیار روستای دلیر چالوس رفتم و سوالاتی که در ذهنم بود و فکرم را به خود مشغول کرده بود را در میان گذاشتم به این امید که بتواند این روش در روستاها و حتی شهرهای دیگر استان اجرا شود؛ چرا که وقتی توانسته معضل یک روستا را حل کند مطمئنا می‌تواند به حل مشکلات زباله در نقاط دیگر هم کمک کند.

اخبار مرتبط

خبر خوب| پیشرفت مطلوب کارخانه زباله‌سوز ساری

پاکسازی طبیعت هفت‌چشمه البرز از زباله

آنچه در دولت تدبیر و امید گذشت؛ از تورم افسارگسیخته تا رکوردزنی نقدینگی!

0 نظر

ارسال نظر

capcha